Son dönemde şirketlerin hedefinde ihracat ve yabancı müşteri olduğunu ifade eden Ulusal Fuarcılık Genel Müdürü Selçuk Çetin, “Sektör 250 milyon dolarlık ihracatını yeni pazar arayışı ile 400 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor” dedi.
Evcil hayvan ürün malzeme ve aksesuar sektörü globalde son 5 yılda yüzde 150 büyüyerek 300 milyar dolarlık bir pazara ulaştı. Son dönemde sektöre yatırımların artığını belirten Ulusal Fuarcılık Genel Müdürü Selçuk Çetin, “Türkiye henüz yolun başında bir ülke olarak görünse de son 5-6 yılda Çin hakimiyetini kırarak ihracata dönen bir sektör haline geldi. Türk şirketleri toplam tüketici rakamlarına göre 1 milyar dolar rakamlarına yaklaştı. Bunun 250 milyon dolarını ihracat oluşturuyor” dedi.
Pet sektöründeki Türk şirketlerin global pazardan daha fazla pay almak için ihracata ağrılık verdiğine dikkat çeken Çetin, “COVID-19 salgını sürecinde en çok büyüyen sektörlerden biri de evcil hayvan ürünleri sektörü oldu. Türkiye pet ürünleri ve hizmetleri pazarı yıllık büyüme ortalaması yaklaşık yüzde 15 civarındayken bu oran pandemi döneminde yüzde 50’ye kadar çıktı. Pandemi döneminde evcil hayvanlarıyla daha çok vakit geçirenler onların ihtiyaçlarına da odaklandı. Evcil hayvanlara dair her türlü ürün ve hizmet Türkiye’de üretilebiliyor. Geçmişte neredeyse tamamı yabancı markalı ithal ürünlere bağımlı olan Türkiye pazarında yerli ürün ve hizmetler hakimiyet kurdu, hatta yurt dışında da söz sahibi olmaya başladı diyebiliriz. Türk evcil hayvan ürünleri sektörü her geçen gün teknoloji ve tesis yatırımlarını artırarak gelişmeye devam ediyor ve 60’tan fazla ülkeye ihracat yapan firmalarımız var. Dünya devleri artık Türk firmalara yatırım yapmaya başladı. Globalde Türk firmalarına ve Türkiye pazarına ciddi bir güven var. 1970 yıllarında başlayan endüstrileşme atağımız her geçen gün büyüyerek ilerliyor. Sektörümüz 2023 yılı sonunda yeni pazar arayışı ile ihracatını 400 milyon dolara çıkaracak. Yakın gelecekte marka ülke haline geleceğimize, büyük bir endüstri olacağımıza inanıyorum." dedi.
Sektör 70 ülkeye mama, 65 ülkeye kedi kumu ihraç ediyor
Evcil hayvan ürünleri pazarının yıllık büyüme oranının yüzde 17’yi gördüğünü ve son 5 yılda yüzde 150 büyüdüğünü belirten Çetin, “Bunda pandeminin büyük etkisi olduğunu da söyleyebilirim. Marketing raporlarında 2025 yılına kadar olan sektör büyümesini ifade eden bu rakamlara bakıldığında pandemide yüzde 3.8 küçülen dünya ekonomisinde evcil hayvan pazarının özellikle Asya’da yüzde 9.6 büyüyeceğine işaret ediliyor. Bu da en fazla 4 yıl sonra 35 milyar dolarlık bir hacim artışı anlamına gelir ki biz bu rakamı hızlıca kendimize çekmeliyiz. 70 ülkeye mama, 65 ülkeye kedi kumu ihracatı gerçekleştiren sektörümüzde yaklaşık 600 firma faaliyet gösteriyor. Son dönemde şirketler hedefinde ihracat ve yabancı müşteriyi aldı. Sektörümüz 250 milyon dolar olan ihracatını yeni pazar arayışı ile 2023’te 400 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor.” diye konuştu. Petzoo Eurasia fuarı ile büyüme daha da katlanacakPandemi döneminde çok sayıda sektörde iş hacmi daralırken, evcil hayvan ürünleri pazarındaki büyümenin dikkat çektiğini ifade eden Çetin, “Bu büyümeye Türkiye de ayak uydurdu ve dünyada yaklaşık 300 milyar doları bulan pet ürünleri pazarındaki performansımız 1 milyar dolara yaklaştı. Şirketlerimiz önemli yatırımlarıyla hem üretim hem de ihracatta büyüme ivmesini yukarıya çıkaracak. Ayrıca 12-15 Ekim tarihlerinde Ulusal Fuarcılık tarafından organize edilecek ve bölgenin en önemli pet fuarı Petzoo Eurasia ile bu büyüme daha da katlanacak. Ayrıca fuarımıza 2021 yılında 54 ülkeden ziyaretçi gelmişti. Bu yıl 80’nin üzerinde ülkeden ziyaretçiyi ağırlayacağımızı öngörüyoruz.” dedi.