Zeytinyağında Fiyatları Dengeleyecek, Markalaşmayı Destekleyecek Adım Atılıyor

Zeytinyağı sektöründe kaliteyi bozan saklama koşullarının iyileştirilmesi, üreticinin, sanayicinin, tüccarın ve ihracatçının yıl boyunca ihtiyacını karşılayacak ve borsasını oluşturacak 'Zeytinyağında Lisanslı Depoculuk' için 2 yıldır çalışması devam eden projenin yer tahsisi ile ilgili istişare toplantısı 16 Ocak Perşembe günü Ayvalık Ticaret Odası'nda gerçekleştirildi.

Kuzey Ege’de hizmet vermesi planlanan, 6 milyon dolar yatırım bedeliyle 6000 ton kapasiteli zeytinyağı lisanslı deponun çalışmaları hakkında bilgi veren Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Ali Uçar, zeytinyağı üzerine yapılacak lisanslı depo yatırımının ihracatta Türk zeytinyağının markalaşmasını sağlarken, iç pazarda zeytinyağı fiyatlarında da denge sunacağını belirtti.

Güney Marmara Kalkınma Ajansı (GMKA) tarafından fizibilitesi yapılan, Bölge Ticaret Odaları ve Ticaret Borsalarının yatırım paydaşı olduğu “Zeytinyağı Lisanslı Depoculuk” yatırımı toplantısı 16 Ocak Perşembe günü Ayvalık Ticaret Odası’nın ev sahipliğinde, Balıkesir Valisi Sn. İsmail Ustaoğlu’nun başkanlığında gerçekleşti. Toplantıya Ayvalık Kaymakamı Sn. Hasan Yaman, GMKA Genel Sekreteri Sn. Onur Adıyaman, Milli Emlak İl Müdürü Sn. Uğur Pamuk, Tarım ve Orman Bakanlığı İl Md. Sn. Erkan Alkan, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı İl Md. Sn. Kadir Kandemir, Ayvalık Ticaret Odası, Burhaniye Ticaret Odası, Edremit Ticaret Odası, Edremit Ticaret Borsası, Çanakkale Ticaret Borsası, Balıkesir Ticaret Borsası YK Başkanları, YK Üyeleri ile ilgili kurum çalışanları katıldı. Yapılan toplantıda Balıkesir’in en büyük gelir kaynaklarından biri olan zeytinyağı için tüccarın, sanayicinin, ihracatçının ve üreticinin korunması ve ticari faaliyetin geliştirilmesi amacıyla güzel bir adım atılarak 6 milyon dolar yatırım bedeliyle 6000 tonluk zeytinyağı lisanslı depo kurulumunun çalışmalarının hızla ilerlediği açıklandı. Lisanslı depo yatırımı sayesinde zeytinyağı sektöründe kaliteyi bozan saklama koşullarının iyileştirilmesi, üreticinin, sanayicinin, tüccarın ve ihracatçının yıl boyunca ihtiyacının karşılanması ve ürünün borsasının oluşturması bekleniyor. Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK)’nin açıklamalarına göre 2024-2025 sezonunda Türkiye'nin 475 bin ton zeytinyağı üretmesi bekleniyor. Bu üretim miktarı, Türkiye'yi İspanya'nın ardından dünya ikincisi yapıyor. Türkiye, 2023-2024 sezonunda 120 ülkeye toplam 750 bin ton zeytinyağı ihraç ederek 506 milyon 374 bin dolar gelir elde etti. Bu ihracatın büyük bir kısmı Amerika Birleşik Devletleri’ne, İspanya’ya ve İtalya'ya yapıldı. Türkiye, zeytinyağı üretiminde dünyanın ikinci ülkesi konumunda olsa da ihracatta 5. sırada yer alıyor.

Fiyat dalgalanmasının önüne geçilecek

Yapılacak lisanslı depo yatırımıyla birlikte fiyatların dengelenmesi ve ihracatçıya rekabette bir avantaj getireceğinin altını çizen Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Ali Uçar, “Zeytinyağındaki yükselen grafiğimizin, uluslararası ticaretteki pozisyonumuzun korunabilmesi, bu gibi durumlarda ürünün sağlıklı bir şekilde fiyatlandırılabilmesi, envanterinin çıkarılabilmesi ve saklanabilmesi için zeytinyağında lisanslı depoculuk faaliyetlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesi çok önemli.  Şu anda Türkiye’de zeytinyağı ile ilgili faaliyete geçmiş bir lisanslı depo bulunmuyor. Bu yıl karşılaştığımız gibi, üretime bağlı yurt içi ve yurt dışı fiyat dalgalanmalarında lisanslı depoculuk hizmetinin önemini daha da arttırmakta. Sektör ihracatta hedef koymuş olduğu 2023 ve 2024 yılları için 1 milyar doları yakalayamadı. Kısıtlama ve kota uygulamaları, ihracat planlarımızı geri plana attı. İç piyasada kişi başına olan tüketim 1,8-2,0 kg civarında sabit bulunmakta ve arttırılması gerekiyor. Türk zeytinyağı dünyanın her yerinden talep görüyor. AB, ABD, Suudi Arabistan, Japonya, Güney Kore, İran, Avustralya ve İsrail gibi. Türk zeytinyağının mükemmel tat ve kokusunu deneyimlemiş 100’den fazla ülke bulunuyor. Organik üretim, toplam üretim alanı ve zeytin üretiminin küçük bir bölümünü teşkil etmeye devam etse de dünyadaki sağlıklı tüketim trendlerine paralel olarak Türkiye’nin organik zeytinyağı ve zeytinyağı ihracatı da artmaktadır. Lisanslı depo yatırımıyla fiyatlar dengelenirken ihracatta da önemli bir kazanım elde edilecektir. Toptan dökme ihracatın yanında Ayvalık Bölgesi olarak Markalaşmış ve ambalajlı ürün ihracatımızı da arttırarak dış ticaretimizi geliştirmek en önemli hedefimiz ve bu hedefi gerçekleştirme yönünde ciddi çalışmalarımız var” dedi.